Lindhasbilder

Underbart i Sälen!

Av Lindha . - 2020-07-11 08:50

Vi börja vår semester i Sälen och vilken underbar natur   . Härligt att även få uppleva Sälen sommartid!

När vi kom upp var det hällregn   och även dagen efter blev vi rejält blöta ! Men det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder ( så vi tog oss en tur till Stadium Outlet för att införskaffa div regnkläder, vantar & mössor   )

Dag 2 vakna vi upp till uppehåll men mulet. Men jag måste säga att det varit perfekt väder för att vandra   hade inte varit så skönt med 30 grader... Det blev en tur på dryga 9 km, som en del var asfalterade, grusad och sen spångad så då chansa vi och kunde ta oss runt den rundan med barnvagnen!

Måste få skryta om våra döttrar, Lussan som knatat/cyklat utan någit gnäll och Jersey gick säkert 1 km

En dag gick vi upp på toppen på Hundfjället för att sedan gå Trollskogen ned

Upp på toppen sög det rejält i benen, dessutom hade jag 20 kg extra på ryggen en Jersey

Men det var klart värt det hela för att få uppleva en sån underbar natur

På slutet av Trollskogen fanns något som våra barn börja bråka om, jag som ALDRIG trodde en snart 2 åring och 9 åring skulle kunna bråka   . VEM som skulle ratta traktorn.... Tur morfar har x antal traktorer

Sista turen blev drygt 1.2 mil och ca 5 timmar! Turen var bitvis bara rätt ute i fjällen så jag var rejält mör då vi kom tillbaka till bilen... En Jersey i bärstol för en otränad Lindha gav en rejäl mjölksyra i benen   men det var sååå värt det! Turen tog oss förbi Stensjön som ligger på toppen i Lindvallen! Häftigt

Frisk luft kan vissa små tjejer att checka ut

Matsäcken smaka magiskt uppe på toppen

Vi hade hyrt en stuga i Tandådalen med skogen runtomkring!

En härlig början på semestern! Trots att värmen lyser med sin frånvaro   men jag tror inte våra turer blivit lika mysiga med den värmen... Men kanske var 4-5 grader i lite kallaste laget men tur tempen steg under dagen

Ut och vandra var definitivt inte sista gången denna familjen gjorde

En liten mini semester planerade jag in hos mamma och Anders i Ramsele för mig, Louisiana och Jekyll   . Vi tog tåget upp denna gången, startade tidigt i torsdags, det funka faktiskt bra att åka tåg med Jekyll, tror det var hans andra sväng ( när jag hämta han som valp var första gången ). Trots att dom var 4 hundar i denna lilla kupén så gick det top notch   .

Vi starta första dagen med kalas 2 hos mormor och morfar.

Det är lika magiskt och rogivande som vanligt att vara hos mamsen, med ängar och skog inpå knuten så långt ögat når, och även denna sommaren hade grannen sina kor inpå knuten.

Vi har fyllt dagarna med massa skoj. Louisiana följde med mormor och morfar ut på sjön för lite fiske, det verkar vara Lussans nya hobby   . Dom fick några aborrar på kroken.

Jag och Jekyll har ägnat oss åt en del cykelturer och sim i sjön   . Det blir en del fys just nu med Jekyll, har inte riktigt kommit igång med träningen i år. Visst har vi kört våra skyddsläger och jag har tagit ett privatpass och fick grym hjäp med FS, men det känns som sommaren tog över i år    men snygg i kroppen blir han Jekyllen   .

Sen var i på marknad i Strömsund en liten utflykt över dagen, var inte så mycket till marknad men dottern hade desto roligare, åkte lite karuseller och åt massa godis, det är lycka det

Självklart heja vi på Sverige mot England!!

Mammas granne har ett barnbarn i samma ålder som Lussan gissa om Lussan blev helt salig då hon fick prova deras lilla 4 hjuling, så nu har vi lämnat en önskelista till morfar på vad vi önskar oss hos dom

Ja man behöver knappast trängas i skogen okm man bodde här uppe

Snyggaste av dom alla, min Jekyll    som sprang in i elstängslet till kossorna, han fick en rejäl smäll och vart väldigt skeptisk till att gå på samma sida som stängslet på den promenaden, men sen hade han totalt glömt bort vad som händer om man går emot ett elstängsel   .

Vi avsluta dagarna med ett dopp i det blå för Lussan och hennes kompis och självklart för badgalningen Jekyll

Vi har haft såna härliga dagar hos mamma och Anders synd vi inte kunde stanna några dagar till, för idag är det 27 grader och skall så vara i flera dagar, men är tydligen lika varmt hemma

Herrfallet hösten 2017

Av Lindha . - 2017-09-17 19:12

Så var denna hundhelg över.. I år blev det inte som vanligt med tanke på min kurs, så vi kom upp sent på fredag kväll medans dom andra hunnit med spår och uppletande. Jag fick ett begagnat spår men det hade varit för mycket snurr innan så Jekyll var inte med i matchen vilket han för f ö inte varit under hela helgen.. Men konstigt nog blir aldrig Jekyll en blocket hund fast Devil låg nära till hands många ggr 😂 😂 . Skämt osido 😄. Men dom valda linjerna får mig att fundera på andra andra nästa gång 😯

Lördag morgon var planen ett långt spår, a'la 1-500 m. Man har olika hundar och Jekyll är nog den första hund jag upplevt behöva långa spår för att mäkta med den koncentration som krävs. Han spåra bra men missa 4 apporter. Skogen och terrängen var sjukt jobbigt, även för matte var så svettig efteråt och en vanlig människa hade nog vrickat några ben 😱 Så han fick gå om spåret med husse bakom som lagt spåret. Vad lärde jag mig av detta? Jo Jekyll har spårat hela tiden då han spåra samma. Men terrängen knäckte han ✅ Så nu blir det jobbig terräng framöver ✅ .

Därefter gjorde han ett bra uppletande, det är hans paradgren 👍 Vi övar mest på tuggat. Sedan körde jag 3 sök skick på mig med skall och ett uppletande på äng a' la 4 föremål, precis då gjorde han avslutningarna så grymma 💪 . Sen gjorde jag några ärm bett på husse och ett korg skick på mig sen var Jekyll rätt nöjd 👌 Bara RÄTT 🤔Att tävla elit skydd med Jekyll kommer ALDRIG vara ett problem det har jag lärt mig av helgen 😊 #StackarsMatte.

Trött hund, nöjd dotter och man ❤

Hej min åsna du är rätt bra du har väl öronen på😉
Även om det blev kort i år med tanke på min kurs så har vi haft gott, Herrfallet är underbart i goda vänners lag tack Anneli och Maud 😘

Längtar till nästa hundhelg 👍👍💗💗. Tack min underbara familj för alla hund äventyr ni är med på ❤❤❤❤

Slutet gott allting gott!

Av Lindha . - 2017-07-31 15:49

Ja då är det måndag em, imorgon börjar allvaret, kl.07:00 dessutom ( bytte arbetstider). Men summerar jag semestern har den varit fantastisk 👍. Plockade in massa saker från husvagnen och konstaterade att familjen har inte använt några regnkläder under hela semestern ☀ Sommaren har kanske inte varit 30+ men det tackar jag för, det kan ju bli döden ibland. Men vi har solat och badat i princip varje dag och när jag träffa en läkare i fredags sa hon; Oj vad brun du är! Bara svensk sommar 😊 👍
Nåväl efter Gotland landa vi hemma för ca 6 timmars sömn, sen var det bara att packa om då hade jag bokat in en 40 timmars Tallin resa senare på kvällen 🙄 Men iväg kom vi och lika trevligt hade vi 😊 . I år har vi nämligen semestrat med min familj och Andrés mamma.

Jag o André var i Tallinn för ca 8 år sedan, men vi tycker den staden är väldigt trevligt 👍 . Kul med gamla stan, shopping, rätt mycket rysk touch, ja väldigt trevlig. Sen att folk nog inte kan förstå hur man kan ha en schäfer som går runt på stan, sitter med på uteserveringar och helst går folket gärna omvägar, för en svensk som mig är det ett konstigt beteende mm. Det märkliga är att i Tallinn såg vi nog inte en endast hund 🐶 förutom Jekyll och Challe.
Tur dom är så skötsamma! Jekyll är ju en världsvan schäfer numera, har besökt Riga, Helsingfors och nu Tallin alla kryssningar 😊

En resa till Tallinn får det bli igen, men då för lite mer shopping.

Hem kom vi på fm i onsdags, på torsdag kunde man ägna sig åt hemmet. Det bästa med semester och vara på resande fot är att det inte blir så mycket hemma fix. Så fick någon energi utan dess like och tvätta av alla fönster utvändigt, städa husvagnen, dammsög och torka golven. Sen packa vi om 😉. För i fredags åkte familjen och Anneli med hundar till Skantzö Camping i Hallstahammar. Där var planen spår, uppletande och camping liv 👍.
Vilken härlig camping, med skogen inpå knuten följt av vatten runtomkring!
Dessutom hade dom ett bad med pooler, vattenrutschbanor och trampoliner 😄.

Även där förföljde det fina vädret oss. Det blev spår och uppletande fredag, lördag och söndag för mig. Anneli skulle åka med en kompis som skulle tävla på Hallstahammar BK på söndagen.
Jag o Jekyll har liksom haft semester sen kennellägret och varje gång man startat upp han är han vimsig och inte med i matchen... Så fredagen var ju ett stort minus ➖ man fundera ju lite över vad han höll på med 🤔 . Jekyll är den sorten som kräver kontinuerlig träning, iaf i spåret och lydnaden, i skyddet är det bara bra om han vilar sig i form.
Nåväl det bästa jag vet är camping livet och sen på det hundträning, vi har haft 3 toppendagar helt enkel 👍. Jag är faktiskt riktigt taggad inför hösten med massa hundträning, för mig går det där cykler ibland får dom långa sommarlov eller långa vinterlov beroende på väder.
Man kan väl helt enkelt säga att jag tankat enormt mycket energi ⚡ inför hösten 💪.
Visst tar det emot liiiite att jag jobbar imorgon, André o Lussan har en veckas semester till men så fort jag kommer dit blir allt toppen 👍.

Kan vi spåra nu morsan 💪

Gotland underbara Gotland.

Av Lindha . - 2017-07-21 19:49

Vi har verkligen haft sån himla tur med vädret, det har varit sol ☀ i princip varje dag, på sin höjd med några stackmoln. Men vad gör det 😊
Vi har avverkat Kneippbyn ett stort lekland med karuseller och ett gigantiskt badland, när vi kom dit i sommar kläder höll vi på att frysa ihjäl, men ju längre tiden gick desto varmare blev det, så jag kunde inte låta bli utan kasta även mig nedför div vattenrutschbanor och karuseller 😛.  Men roligaste skulle ju kidsen ha det 👍

Måste säga att det blivit väldigt mycket sol och bad i år, det kändes ibland som man var på en solsemester utomlands typ i Grekland 👌 Men min semester får gärna innehålla mycket sol, man laddar verkligen batterierna. Vår utsikt rakt utanför campingen är helt magnifik 👍 . Vi har redan diskutera nästa års semester lite löst, det lutar åt Gotland för 3e året i rad 🙈 Det ÄR liksom inte jag 😂

Jag är ju rätt ofta för två flugor i en smäll, så har tittat lite på nya lydnaden den verkar intressant även om jag tycker att Jekyll är en mer brukshund än tidigare schäfrar jag haft 💪. Sagt och gjort anmälde jag oss till startklass som gick här på ön ( som jag ångrade mig före, när jag har semester då vill jag ha semester, alltså Jekyll simmar dagligen och blir därmed en muskelknutte så han får sitt så det går ingen nöd på han 🙃) Men har man betalt och tränat inför så har man, man avbokar icke för att matte är trött 😉.

Tur var väl att vi tävla och invigde 1a plats några dagar innan, vilket team vi är😍 är så stolt över vårt 1a pris 🏆 och 1a placering. Det jag gillar med lydnaden och som är ett kvitto på HUR mycket jag lägger ner innan tävling är helhetsintrycket=väl genomarbetat 🤗🤗.

Man måste se så jäkla glad och stolt ut som den Stockholmare man är, kamma hem hela skiten 💪💪

Lilla Lussan har gått på simskola här på Ljugarns camping, det är dumt att inte förena nytta med nöje ni har väl inte hört det förut 😛. Men att kunna simma är livsviktigt och framförallt lära sig lite vett och etikett om vatten 💦.

Så idag var sista passet och Lussan var väl förtjänat av 8 små simmärken ( mamma och pappa blev rutinerade 😂 men det var en riktigt bra kurs ✌)

Imorgon blir det avslut på Tofta för alla barnen som gått i simskola på Gotland! Vi kör även två flugor i en smäll igen, jag har bestämt möte med lille Jekyll, hans son Qing bor på ön och det ska bli så kul att få träffa hans lilla lakritstroll till son 💕

Idag tog vi den obligatoriska trippen till Fårö, det är något magiskt med Fårö. Idag hittade vi ett nytt underbart ställe, vägarna kräver egentligen en terräng bil 🚗 men vi vågade oss ut på en sand/skogsväg, oj skicket ställe sååån grym strand.

Alltså Fårö igen... Dessa raukar, dessa områden, det är inte klokt att detta är Sverige, vilken natur vi har.

Vart man sig i världen vänder... Så Gotland är så underbart ✌✌. Sista bilden är på den största rauken på ön, Jungfrun tänk att vi missat den tidigare år.

Nej men imorgon har vi kvar, sen blir det hemfärd sent på söndag em, enligt SMHI lovar dom sol ☀ det kan inte bli bättre, sen laddar vi om för mer påhitt från min sida, varför ta det lugnt när man har semester 😉.

Avslutar med litet blandat, vi har verkligen haft det super och mått gott 😋 💪😅. Dyker det upp en kroppsbild på mig så är jag inte gravid, utan blivit fet så ni vet 😛

Ja men trots allt har jag haft en härlig semester! Har verkligen behövt detta inför hösten 💪💪.

Nästa vecka är min sista semester vecka då blir det mer påhitt 👌👌👏👏